torsdag den 19. januar 2012

teaterstykke over Breiviks manifest









Mis mas maske på

Gid det dog bare i virkeligheden havde været et teater med 
Oslo og Utøya, eller en eventyr film med en rigtig lykkelig 
ende d. 22/7-2011- men det var det altså ikke, det var gyseligt 
og virkelighed.

Nu vil de tilsyneladende opsætte manifestet oplæst, som teater 
her i landet, se mere  klik evt. på link - imens retsagen om utøya tilsyneladende kører


Det må være Norge og de involverede der skal give accept ...

Men at læse den slags op for at nå hans tanker- 
det skulle de nok have gjort inden han tog sine våben...
og hvem vil nå dem ...hans tanker


Der har lige været en masse om nogle der havde lagt en reklame 
film ind på youtube ..om en utøya film de ville lave .. .som blev 
rykket tilbage.... så hvorfor

Den der kommer først til mølle for først malet -
er der ikke grænser for hvor mange penge man må tjene på andres 
ulykke - den enes død den andens brød er der noget der hedder - 
men hvad med moral og respekt. 


23 kommentarer:

  1. vi lever heldigvis i et demokrati med ytringsfrihed hvor man ikke skal spørge om accept til hvad man vil sætte op på teateret,sålænge vi overholder lovgivningen, heldigvis.

    At sætte lys på noget mørkt kan også være en måde at komme videre på, og hvad som er moral for den ene, kan være disrespekt for en anden.

    SvarSlet
  2. fint for mig med ytringsfriheden også der - men vil det sige alt er tilladt uden samtykke fra involverede.... var det ikke en privat lejr, som ikke var åbent for alle, selv om det var en politisk partiforening....

    man må da håbe der bliver gjort nogle store overvejelser, hvis man læser fx. manifestet op monolog eller ej- så er det at videreformidle Breiviks ord og hans budskab/overbevisning

    SvarSlet
  3. det var noget som berørte alle, ikke bare de pårørende og derfor er det også relevant for alle som gider sidde og høre på monologen i timer, og så kan PET jo spotte hvem som kommer samtidigt.
    Mon ikke også at det vil være begrænset hvor stor interessen vil være, med mindre man, pressen gør det til et tilløbsstykke.

    SvarSlet
  4. Jeg har ikke overvejet PET i den sammenhæng ... men nærmere de mennesker der er og blev berørt - hvad enten det var et alment menneske, en i erhverv og/eller ...... men det kan vi nok ikke blive enige om

    SvarSlet
  5. jeg har da stor medfølelse med de efterladte, men ser mere dette som noget af samfundsmæssig interesse og også som en måde at få en lukket debat åbnet op, da jeg mener det behøves.

    Cafeteateret er jo et lille progressivt teater, og jeg tror ikke som andre der har forsøgt at mistænkliggøre deres motiv til at sætte stykket op, det handler ikke om penge men om samfundsdebat.

    SvarSlet
  6. som jeg skrev, det kan vi nok ikke blive enige om ;O) for jeg mener det samme, som jeg har skrevet i ovenstående kommentarer, men jeg kan godt se at det er debatskabende - det er havnet i nyhederne på flere kanaler.

    SvarSlet
  7. Jeg ved heller ikke om det er den rigtige måde at gøre det på, men jeg mangler en grundlæggende debat om hvorfor at det hele kunne lade sig gøre.
    Og det er ikke mere kontrol og overvågning jeg tænker på.

    SvarSlet
  8. hvad mener du i grunden når du skriver "det hele kunne lade sig gøre"

    SvarSlet
  9. Jeg menar at vi behøver en større gennemgang eller analyse af Breivik, og her er hans manifest jo godt at bruge som udgangspunkt, måske kan vi så lære at fange op en mand som ham tidligere, noget vil vi lære ihvertfald.

    SvarSlet
  10. Jamen der er vel lavet analyser, undersøgelser og meget andet af fagligt personel/personer, som de så kan anvende i vurderinger og lære af nu og fremadrettet ... eller du mener måske almindelige mennesker i samfundet skal kunne den slags

    SvarSlet
  11. nu er det ko lidt svært at debatere, da vi ikke endnu ved hvilken form cafeteatret vil bruge i sin opsætning.

    Jeg kunne bare godt tænke mig at vi så noget andet om tragedien end det vi hidtils har set i Se og Hør, på TV og i de andre kulørte blade og her er en mulighed.

    SvarSlet
  12. tja jeg syntes i grunden jeg har set nok om det- også kan det vente flere år indtil andre der ikke har set, får lov at forstå det ud fra teater, med mere .. faktisk har jeg svært ved at se hvad jeg vil lære ved det.... dog ved jeg at nogle kan få noget bearbejdet ved at vende sig til.. men hvorfor skal man vende sig til at blive konfronteret med noget så grusomt... frem for en naturlig sorgsproces - for hvor naturligt er det på den måde også for andre - idag er det sådan at nyhederne skal helst udsendes en halv time eller en dag før de er sket... og den var ikke specifikt klantret på nyhederne - det er tiden der også spiller ind ..... hvis alting bliver gentaget indtil man ikke føler længere ... hvad sker der så - sorry men men men

    Noget andet er professionelle værktøjer, der hjælper fx. folk i sorg, krise med mere videre .... men det mener jeg ikke hører til i et teater som sådant

    men verden er fuldt af nat fuld af mørke, fuld af ...ja der er gået mode i det inden lyset står frem i styrke igen og går på mode ....

    jeg har lige ligget og nydt et badekar det hjalp - du sku' prøve ;O)

    SvarSlet
  13. jeg nyder badekarret når jeg besøger ex-en i Sverige, ellers står den på bruser herhjemme ;-)

    Jeg er egentlig også ligeglad med det evt. stykke, kunne ikke drømme om at besøge teatret, men synes bare at det er af principiel betydning, at de får lov til at ville gøre det, på deres egen måde, og ansvarlige politikere har heldigvis også ligget lavt, så langt.

    SvarSlet
  14. nå pyt en bruser kan også bruges ;O)

    tja tjo ;O)men vi bliver nok aldrig enige om det ;O)

    SvarSlet
  15. ;-O, og kan du sove godt med vackre drømme ;-)

    SvarSlet
  16. i lige linie når du skal ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu så jeg ham der ville sætte manifestet op på teater, han forklarede det var farligt ikke at gøre det, for ellers kunne det ske igen.
      Jeg forstår ikke det kan være farligt ikke at gøre det, man må da give det noget mere tid det er da for tæt på. Altså det forhindre da ikke folk der har sat sig for at gøre den slags at gøre det.

      Og hvorfor er der så ikke lavet teaterstykker om terror, hvis man tror det kan løses på den måde, så det aldrig sker igen.

      Og om de skolebørn i Finland der har slået mange af deres kammerater ihjel.

      Det med skolebørn pludselig skyder en masse af dem på skolen fatter jeg da heller ikke et ord af...

      Slet
    2. til snik snak

      alt i alt tror jeg teaterdirektøren følte han gjorde det rigtige, men jeg mener en gang, som jeg gør - selv om jeg er tilhænger af fx ytringsfriheden - jeg har selvfølgelig læst og lyttet til andres holdninger om emnet.

      Var det iøvrigt ikke terror - det mener jeg det blev kaldt jf. nyheder og diverse -

      Slet
    3. Her hvor jeg bor snakker/ snakkede jeg engang i mellem med en mand, som jeg troede var en flink fyr. 0

      Efter det der var sket i Norge, mødte jeg ham og vi kom til at snakke om det. Han sagde hans sympati fuldstændig var hos Breivik, jeg kunne se han mente det, og blev ret chokeret

      jeg spurgte om han ville skyde mig, hvis jeg sagde jeg var Socialdemokrat, og han sagde, jeg er ikke morder men der er andre der vil gøre det. Han mener det er socialdemokrater der ødelægger vores land.

      Jeg sagde jeg ikke vil tale med ham mere, vi har jo ikke noget at tale om. Jeg mener det var terror...

      Jeg er sikker på han er den første der vil købe billet til det manifest.

      Undskyld det var lidt hurtigt skrevet, jeg skal arbejde..

      Slet
    4. Jeg er klar over at nogle har sympati og deler til en hvis grænse holdning med Breivik ... jeg er klar over at en terrorist ofte ser sig selv som frihedskæmper eller som en der er nødsaget til at handle ud fra sin overbevisning - enten som opråb eller som et udtryk for at bekæmpe - det er skræmmende. De ser sig ofte som helte, agerer som en soldat der udfører sit erhverv proffesionelt. Jeg er også opmærksom på at der findes skjulte dagsordener og der findes folk der er nødsaget til at arbejde i det vi kalder undergrunden, for deres tanker og holdninger er forbudte og er ikke til diskussion eller debat et eks. kunne være som vi her fornægter at skulle spille skuespil med et manifest som rollehæfte - der kaldes terror i bl.a. medierne

      Vi lever i et land hvor man til en hvis grad har ret til at udtrykke sin holdninger, fx. politisk og træffe valg om religion med videre - men det er ikke alt der er tilladt.

      Hvad sker der når man skal gå bag lukkede døre med en mening.... er det klogere at forbyde, frem for at debatere …........... der er for og imod ….... man kan sige meninger spredes, og flere kunne ende med en forbudt holdning (loven), man kan sige modspil i kommunikation kan ændre og mindske trykket som en sprængladning der ikke bliver antændt. og man bliver opmærksom på eksistens og mængde.

      At ville skyde en socialdemokrat for dennes holdning kan jeg kun tage afstand fra, såvel som jeg kan tage afstand fra at ville skyde en anden for dennes holdning, (selv Pia Kjærsgaard har følt sig truet), fakta er nok at man kan finde argumenter for at skyde alle, hvis det er det man vil, lige så vel som man kan finde argumeneter for ikke at ville skyde nogen, hvis man når dertil.

      Slet
  17. lægger lige et link til deadline hvor Lollike, cafeteatrets leder er med,
    http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/seudsendelser.htm#/28694

    SvarSlet
  18. ekc - tak for linket - jeg har nu set udsendelsen helt - og konkluderer at jeg fastholder min mening - jeg mener ikke der skal optrædes, udgives bøger,film eller andet - før end retten har talt- dommeren har givet sin dom - idet det der kommer til at fremstå under retsagen også må være vedrørende hele det forløb der lå forud, for både de pårørende såvel som gerningsmanden.

    Og hvad med påvirkninger i alle retninger - når det endnu ikke har været i retten??

    SvarSlet
  19. Så er det tidspunktet som er det afgørende punkt altså, ikke mig imod hvis man venter til retssagen er afgjort, medmindre det handler om år, der må bare ikke gro mos på inden det bliver sat op.

    SvarSlet